27 November 2012

Anak

assalamualaikum..

ari ni nk bebel sal pe plak??
topik paling best yg seronok nk cite sekarang pasal ANAK ...
comey tengok budak2 kecik sekarang..macam2 ragam die..macam2 kerenah die macam2 jugak pesyen yang dipakaikan oleh ibu bapa mereke..aissshhh DUNIE2..mase kecik ni la ibu bape dieowang yang mencorak kan rencane hidup die nanti..

budak2 kecik ni die xtahu ape2 yang die tahu ekot orang yg ader disekeliling nye..lau persekitaran nye elok..maka baek lah yg die ekot begitulah sebalik nye...satu perkare lagi anak2 ni die suke ekot ibu bapenye..salah satu orang terdekat die..

               

ni gamba contoh je tau...contoh anak2 solehah insyaALLAH aamin..

*ajar anak2 memulai setiap perbuatan dengan BISMILLAH terutamenye untuk makan dan minum serta akhiri dengan membaca ALHAMDULILLAH

*ajar anak2 mintak izin jika hendak lalu di depan atau belakang orang yg lebih tue..selain 2 ajar mereke bersalaman tatkala tetamu datang dan pulang.

*dorong anak2 beri salam kepada setiap orang yg dijumpainye.

*tegah anak2 daripada membuat simbol2 tangan yang tidak berfaedah dan perkataan yg tak sepatotnye spt "OMG,BRO" N so on.

alhamdulillah ni la serbe sedikit perkongsian dari saye..insyaALLAH semoge kite menjadi anak yg soleh dan solehah aamin.

sekian...




2 comments:

  1. Ibu bapa adalah permata mulia yg mampu membawa si anak menuju ke syurga seandainya dia membuat kebaikan dan kemuliaan kepada org tuanya. Namun ibu bapa juga dapat mengheret anak ke neraka, yakni apabila si anak berbuat derhaka dan tidak memuliakan kedua mereka.

    Melayan ibu bapa juga mempunyai peraturan dan hukum hakam yg perlu difahami, sehingga seseorang itu perlu memiliki pengetahuan yg mendalam ketika bermuamalah dgn mereka.
    -FIQAH ANAK SOLEH-

    ReplyDelete
  2. btol 2 akhi...syukran atas komen nye

    ReplyDelete